Sunday, October 21, 2012

Bab 3


Aku tidak menyangka kisah aku yang begitu sedih.Segalanya sungguh tertulis dan aku terlihat sekeping gambar kecil di lekatkan difail itu.Gambar ketika aku masih kecil berusia 3 tahun mungkin,sangat comel namun ia masih tidak mampu memadamkan penolakan kepercayaan bahawa perjalanan  kisah ini sebenarnya adalah aku.Begitu panjang perjalanan kisah aku.Terdiam seribu bahasa dalam aku terkedu membatu diri didalam ruang bilik pejabat yang gelap,termenung aku memikir perjalan kisah keluarga aku yang penuh dengan pengorbanan di masa silam.Di asrama,aku melihat kakak dengan penuh seribu tanda tanya.Di dalam kisah penceritaan hidup aku ini perngorbanan kakak dan abang-abang aku yang lain turut aku kenangkan.Namun untuk bertanya sesuatu yang menyentuh kepada kisah yang lepas,tak mungkin untuk aku berdepan dengan sifat gerun dan ketegasan kakak yang agak menyeramkan.Maklumlah sebagai seorang ketua kepada penghuni yang lain.Mahu atau tidak aku terpaksa menyimpan saja hasrat untuk bertanya segalanya yang telah berlaku pada keluarga aku ni.Kaku sifat aku tidak mengusik hati kakak untuk aku merosakkan kegembiraannya yang sekian lama menjadi peneman insan yang sedang ceria tu.

Hingga berlalu nya hari hingga tiba saat menjelangnya bulan Ramadhan,melihat rakan yang  lain tidak makan seharian dan hanya makan pada waktu malam saja membuat aku tertanya-tanya.Dan aku juga melihat kakak aku menjadi lain.Aku menjadi pelik dengan tingkahnya mengelak untuk makan mahupun minum.Aku sendiri tidak faham dan cuba untuk memahami keadaan yang sebenarnya.Melihat serta memahami dalam perbagai perkara yang begitu membingungkan sungguh membuat aku terpinga beberapa kali dengan gelagat yang pelik .Menjelang waktu malam hampir kesemua rakan aku yang lain berlari-lari menuju ke dewan dan juga ke masjid berdekatan setelah makan malam,menambah tanda tanya aku yang sudah sekian lama tertanam di dalam benak hingga membebankan keadaan yang memaksa aku untuk bertanya kepada sesiapa saja yang sedang berlari itu, namun tiada kesempatan.Melihatkan mereka berlari dengan kain putih yang baru ku kenali sebagai telekung itu,aku turut berlari anak mengikut mereka tanpa aku sendiri menyedari kenapa aku juga menurut macam orang sakit panik tak sudah keruan.Tersenyum sendiri dan tanpa di sedari tika tiba di hadapan surau,kekaguman melingkari seluruh remang rasa yang bermain dengan perasaan syahdu tanpa henti.Di depan gerbang indah,aku juga dengan perlahan melangkah memasuki ruang solat,tapi di halang kena masih kerana sebab mengatakan aku ini seorang cina.Tidak merasa kecewa aku melangkah pulang ke asrama.Masih penuh tanda tanya yang tidak terluahkan,aku terlihat kakak sedang makan dalam keadaan yang tersembunyi.Aku tak faham dan meminta pengertian ingin tahu bagai menjajah pengetahuannya,rupanya barulah aku faham inilah bulan orang islam diwajibkan berpuasa dan waktu mereka sibuk menunaikan solat terawih.Teringat keadaan aku yang berlari bagai anak ayam kehilangan ibu,aku tertawa sendirian sedang dalam kepala aku berfikir,apakah sebenarnya ini semua...

Solat,berpuasa dan terawih...aku terasa keseronokan semakin kemuncak.Aku tidak faham mengapa aku cukup gembira merasai saat ini,terasa ingin menyertai namun tidak pasti apakah kebenaran diatas alasan aku anak orang cina ini mampu memberi peluang untuk aku memijak lantai surau dan merasai indahnya berpuasa.Minda aku mula terbuka memikir akan niat yang tiba-tiba menimbulkan hasrat untuk mengenali apa itu islam.Namun walau apa pun didalam keterbukaan yang aku terima ini masih tidak mampu menolak kenakalan aku yang digelar samseng oleh warga penjaga yang aku panggil dengan panggilan mak.Didalam rumah perlindungan ini,masih terus bersama rakan dalam kenakalan yang sungguh memenat kan penjaga yang bertugas.Terasa tiada kelayakan untuk aku memiliki islam yang di katakan mereka adalah agama yang best dan baik itu.Dalam kenakalan aku berlari di kawasan berhampiran tapak pembinaan surau baru yang sedang di bina selepas terlalu seronok mendengar cerita tentang islam dari kakak aku,tiba-tiba.....

Bersambung......

No comments:

Post a Comment